Všetko čo musí inzerent vedieť pred spustením affiliate programu
Affiliate marketing sa stáva viac a viac populárny, a to nie len na strane publisherov. Ak ste práve na opačnej strane, strane e-shopu a zamýšľate sa či je vhodné aj pre vás využívať affiliate marketing, čítajte určite ďalej. V článku nájdete všetky podstatné informácie, ktoré potrebujete pri rozhodovaní sa o integrácií affiliate marketingu. Aby ste mali prehľad čo všetko zahŕňa implementácia a nastavovanie základných no rozhodujúcich parametrov affiliate systému aj pre váš e-shop. Začnite a využite prínos affiliate marketingu na plno!
Obsah článku
Pre aké e-shopy je affiliate marketing vhodný?
Ak by sme to mali zobrať vo všeobecnosti, affiliate marketing je vhodný pre všetky typy e-shopov. Nezáleží na ponúkanom sortimente alebo službách. Využitie nájdu e-shopy ako s masovejšími produktami, tak aj s produktami s nižšou opakovanou frekvenciou nákupu. Ak si e-shop dokáže nájsť kupujúcich online, nič mu nebráni vo využití affiliate marketingu pre svoj prospech.
Affiliate marketing nie je pre inzerentov, ktorí svoje nákupy vo väčšine prípadov dokončujú offline na kamennej predajni.
Kedy je vhodné spustiť vlastnú affiliate kampaň?
Affiliate kampaň sa neviaže na čas, alebo obraty e-shopu. Musíte však rátať s tým, že e-shop, ktorý je čerstvo na trhu nebude mať taký úspech ako jeho zabehnutá konkurencia. Treba to chápať aj zo strany publisherov, ktorí majú záujem o propagovanie e-shopov s históriou, e-shopy s kladnými recenziami od nakupujúcich, e-shopov ktoré žijú na sociálnych sieťach. Proste e-shopy, ktoré majú čo ponúknuť na základe svojej už zabehnutej činnosti. Nevravím, ale že novým projektom nie je affiliate marketing a publisheri otvorení. Je to však náročnejšie ak to nie sú nové, zaujímavé produkty, alebo produkty a služby, ktoré dokážu riešiť určitú potrebu alebo problém, ktorý doposiaľ bezradne trápil spotrebiteľov.
Ďalšou možnosťou je vyššia provízia pre publishera, ktorú si však zo stany inzerenta treba nastaviť obzvlášť svedomito. O tom viac v ďalšom odstavci: Nastavenie odmeňovania v affiliate programe.
Integrácia affiliate kampane
Ako e-shop máte dve možnosti. Prvá je vytvoriť si vlastný affiliate program, druhá zapojiť sa do affiliate siete. Nižšie ku každému nájdete základné informácie:
1. Vlastný affiliate program
– potrební vlastní software (možnosť prenájmu od poskytovateľa),
– spätná kontrola a vyplácanie publisherov je na vás,
– časová náročnosť vedenia celého systému,
– máte 100 % voľnosť a 100 % kontrolu,
– neplatíte nikomu provízie z nastavenej konverzie (samozrjeme okrem publishera).
2. Affiliate sieť
– technické riešenie zdarma (neplatíte si vlastný software),
– technická podpora počas celého fungovania,
– všetky problémy za vás rieši affiliate sieť,
– zmeny v kampaniach sa však musia konzultovať so správcom affiliate siete,
– affiliate sieti platíte nastavenú províziu.
Nastavenie webovej stránky inzerenta je kľúčové
Konečná akcia ku ktorej publisher smeruje potenciálneho nakupujúceho sa vo väčšine odohráva na webe inzerenta. Preto je veľmi dôležité, aby webová stránka bola správne spracovaná. Keď má inzerent jasne stanovený cieľ, ku ktorému má publisher potenciálneho nakupujúceho viesť, musí tomu čo najviac prispôsobiť aj daný web. Dbajte na to aby boli na webe správne umiestnené call to action prvky.
Ak nie je web spracovaný správne, stáva sa, že aj ak publisher spraví svoju časť práve správne, kupujúci sa na webe stratí, a tak nedokončí svoj nákup. Takže ani inzerent ani publisher nedostanú ľudí tam kam chcú a ich práca tak bude zbytočná.
Treba si uvedomiť, že web s prepracovaným UX je najdôležitejším predpokladom úspechu nie len affiliate kampane.
Nastavenie odmeňovania v affiliate programe
Ako inzerat si musíte na začiatok uvedomiť, čo je vaším cieľom, teda aká je cieľová akcia, za ktorú ste ochotní publisherovi zaplatiť províziu. Affiliate marketing prebieha na princípe odmeňovania formou CPA (cost per action). Čiže interent si sám zvolí akciu, ktorá je preňho dôležitá.
Poznáme základné akcie, ktoré si môžete zvoliť ako cieľ:
– predaj,
– vyplnenie formulára,
– registrácia užívateľa,
– vyplnenie ankety
– stiahnutie e-booku, či iného propagačného materiálu,
– stiahnutie súboru,
– registrácia do newslettra,
– kombinácia viacerých (motivuje publisherov).
Akciou môže byť čokoľvek čo dokáže e-shop odmerať, sledovať a považuje to ako efektívny prínos, konverziu, ktorú chce spätne oceniť.
Keď už máte jasno v akcii, ktorú určite publisherom ako cieľ, máte dve možnosti následného odmeňovania.
Fixná čiastka
Používa sa za dosiahnutie akcie, alebo sa pevne stanoví percento z každého predaja. Tento typ odmeňovania je vhodný pre jednoduché akcie (vyplnenie formulára, stiahnutie dokumentu, atď).
Percentuálna provízia
Pri klasickej akcii – predaj, je toto nastavenie najvhodnejším riešením. Na základe predaja tovaru alebo služby, výšky jej ceny sa vypočíta percentuálne stanovená provízia. Nemusí sa vždy jednať len o klasický predaj na e-shope, ale môže ísť aj o objednávky, tipu objednanie sa na kurz, vyšetrenie atď.
Ako efektívne určiť výšku provízie?
Výšku provízie treba nastaviť od začiatku v správnej výške. Ak ako inzerent viete ponúknuť napr. 20 % províziu nie je dobré začínať napr. pri 5 % a pomaly zvyšovať podľa záujmu publisherov. V takomto prípade je dosť možné, že záujem ani nebude rásť a kampaň sa vám tak nerozbehne. Ak teda vie e-shop ponúknuť spomínaných 20 % je dobré začať aspoň pri 15 %. Kampaň tak bude atraktívna pre publisherov od začiatku.
Províziu nastavujte aj s ohľadom na segment produktov, v ktorom sa pohybujete. Pri elektronike sú provízie iné ako pri výživových doplnkoch alebo fashion. Výšku provízie môžete prispôsobovať aj podľa tovaru. Inú môžete určiť pre zľavnený tovar, rôzne značky môžu mať taktiež rôznu výšku provízie.
Provízie sa dajú nastaviť odlišne pri nových vs existujúcich zákazníkoch.
Myslite však na to, že ak bude cena neadekvátna, publisheri nebudú mať záujem propagovať vašu kampaň. Publisheri sú pre váš affiliate marketingu alfou omegou, čiže dajte si na nastavovaní fér podmienok záležať.
Ochrana inzerenta v affiliate kampaniach
Odporúča sa každému inzerentovi, spätne kontrolovať svojich publisherov a ich vykonané akcie. Schvaľovanie akcií môže byť automatické alebo manuálne. Automatické schvaľovanie je vhodné pri akciách typu: registrácia, stiahnutie, a podobne. Pri akciách typu predaj, vyplnenie formulára je vhodnejšie schvaľovanie akcií. Inzerent si tak akciu vždy preverí, či boli dodržané všetky zásady, či bola akcia reálne zrealizovaná, či sa predaj uskutočnil, tovar je zaplatený alebo či sa produkty od kupujúceho nevrátili a podobne. Takto vie inzerent zachytiť okamžite publisherov, ktorí by sa správali nekorektne a pristupovali by k podvodnému jednaniu.
Zanechaj koment
Want to join the discussion?Feel free to contribute!