Je affiliate marketing vhodný pre vaše podnikanie?
Máte e-shop a stále hľadáte nové možnosti ako zvýšiť váš predaj? Narazili ste na novú, skvelú možnosť affiliate marketingu? Affiliate marketing, však nemusí byť vhodný pre každého. Rozmýšľali ste sa nad tým, či je affiliate vhodný práve pre vaše podnikanie?
Veľká rada e-shopov si na začiatku, pred tým ako začnú s affiliate marketingom, nepoloží otázku, či je tento druh marketingu pre ich biznis vôbec vhodný. Neoveria si zásadnú vec, a to, či je u nich cez vlastný program reálne generovať zisk. Affiliate marketing je veľmi efektívny, ale je tomu tak aj vo vašom podnikaní?
Čo treba premyslieť pred spustením vlastného affiliate programu?
Mám pripravených zopár otázok, ktoré vám odporúčam si položiť pred rozhodnutím spustiť vlastný affiliate program.
- Naozaj chcete mať vlastný affiliate program?
- Máte čo ponúknuť?
- Budú vás chcieť partneri propagovať?
- Aká je vaša konkurencia?
- Ako sa odlíšite od konkurencie?
- Akú províziu a ďalšie bonusy ponúknete svojim partnerom? Čo je pre vás ešte rentabilné?
- Dokážete s partnermi a aktívne komunikovať?
- Zvládnete to sami alebo využijete pomoc odborníka?
- Ako budete affiliate partnerov podporovať v ich úspechu?
- Kde oslovíte prvých affiliate partnerov?
- Čo od programu očakávate?
- Máte jasnú predstavu o vašej cieľovej skupine?
- Je vás e-shop už zabehnutý?
- Máte kvalitne a prehľadne spravené webové stránky?
- Máte trpezlivosť vytrvať v tom, čo robíte?
- Nenakupujú vaši zákazníci skôr v offline svete?
- Je affiliate marketing vhodný práve pre vaše podnikanie?
Affiliate marketing v praxi
Zamysleli ste sa nad týmito otázkami? Poďme si pár z nich bližšie rozobrať.
Začnite s tým, že si overíte či vo vašom segmente affiliate programy vôbec fungujú. Ak predávate čerstvé potraviny, tak je asi jasné, že v affiliate veľa vody nenamútite. Vyhodnoťte, či je affiliate vhodný pre váš obor, teda veľkosť marže a atraktivita oboru pre partnerov.
Ste presvedčení, že chcete vlastný affiliate program? Musíte myslieť na to, že vás to bude stáť veľa času, úsilia a peňazí.
Dôležité je taktiež zvážiť, či máte čo partnerom ponúknuť, či ich dokážete svojimi produktmi a službami zaujať. Druhá vec je, či dokážete nájsť viacerých affiliate partnerov, ktorí majú na svojich projektoch dostatočnú návštevnosť.
Zistite si, či vaša konkurencia využíva affiliate marketing. Ak áno a ste si istí odpoveďami na predchádzajúce otázky, mali by ste do toho určite ísť. Ak sú konkurenti zabehnutí v affile, skúste popremýšľať, či môžete konkurovať výškou provízií, a tak prilákať partnerov k vám. Ak viete, že spĺňate všetko potrebné, affiliate program by bol pre vás vhodný, ale vaša konkurencia ho nevyužíva, spravte z toho konkurenčnú výhodu a buďte popredu.
Ďalším bodom, ktorý som spomínala je poznať, kto je vaša cieľová skupina. Musíte vedieť, kto spadá do vašej cieľovky a snažiť sa, čo najviac pochopiť ich potreby. Takto zacielite reklamu na tých správnych ľudí. Ak neviete, kto je vaša cieľovka, ako to môžu vedieť oni? Vhodné pre vás bude vytvoriť si persóny. Sú to fiktívne postavy, ktoré reprezentujú vašu cieľovú skupinu. Pozor, však pri ich vytváraní. Tvorte ich iba zo zistených dát, vašich zákazníkov, fanúšikov na sociálnych sieťach alebo tých, pre ktorých tvoríte content.
Affiliate marketing je vhodný skôr ako doplnkový kanál. Je preto dobré, aby bol váš e-shop zabehnutý a generoval už nejaké tie objednávky, ktoré affiliate pomôže ešte navýšiť. Ak chcete svoje podnikanie rozšíriť na nové trhy, affiliate marketing je správny spôsob, ako to docieliť s nízkymi nákladmi. Taktiež sa s tým spája nízke riziko a môžu vás propagovať partneri odkiaľkoľvek na svete, a tak efektívne rozšíriť povedomie o vašej značke a produktoch na požadované publikum.
Keď to však zobereme z druhej strany, affiliate marketing je obzvlášť užitočný pre začínajúce firmy. Ak ste práve začali a máte malý marketingový rozpočet a na vašich webových stránkach zatiaľ nie je veľká návštevnosť, affiliate marketiing je vynikajúca príležitosť, ako zdvihnúť návštevnosť a objednávky pri malých nákladoch.
Partneri síce môžu na váš web pritiahnuť návštevníkov, no ak máte neprehľadný web, hneď aj rýchlo odídu. Dávajte si teda pozor na prehľadnosť webu, jeho načítavanie, a aby bol „user friendly“. Pretože z praxe vieme, že aj zákazník, ktorý je rozhodnutý u vás nakúpiť môže z vášho webu odísť ešte skôr, ako nákup dokončí.
Inzerenti sa však v affiliate marketingu dopúšťajú omnoho viac chýb, aby ste sa vyhli tým najčastejším, odporúčam prečítať článok o 7 najčastejších chybách inzerentov.
Affiliate marketing funguje ako stabilný, dlhodobý marketingový kanál, no nemôžete samozrejme čakať zázraky zo dňa na deň. Vyžaduje čas, kým sa vaša kampaň rozbehne a zaujme potenciálnych partnerov. Veľa krát sa napokon stáva to, že vzniknú samostatné projekty, ktoré sa budú venovať iba propagácií vašich produktov či služieb. Neočakávajte výsledky hneď v prvých týždňoch od spustenia. Počkajte si. Výsledky sa dostavia až po 3 – 5 mesiacoch.
Aby táto forma marketingu mala úspech, mali by ste predávať konečnému zákazníkovi. Treba si aj uvedomiť, či nepredávate produkty, ktoré si ľudia stále radšej kupujú v kamenných predajniach. Stále existujú produkty, ktoré si ľudia hľadajú cez internet, ale konečný nákup radšej spravia v kamennej predajni.
Affiliate marketing je určený pre online propagáciu. Teda ak nemáte produkt alebo službu, ktorú predávate cez internet, pravdepodobne tento druh marketingu nie je pre vás zatiaľ vhodný.
Nakoniec ak ste sa rozhodli využiť affiliate marketing, dôležité je zvýrazniť na svojom e-shope, že túto možnosť spolupráce prípadným partnerom ponúkate. Prečo je dôležité propagovať, že váš e-shop má affiliate program sa dozviete po kliknutí tu.
Affiliate marketing je však jeden z najúčinnejších a najspoľahlivejších marketingových nástrojov, ktorý vám dokáže zvýšiť obrat vášho e-shopu s relatívne nízkymi nákladmi.
Máte rovnaký názor? Budem rada, keď sa podelíte s vašimi skúsenosťami dole do komentárov.
Autor článku: Martina Lacková
Zanechaj koment
Want to join the discussion?Feel free to contribute!