Affiliate marketing na Youtube

Ako zarobiť na YouTube pomocou affiliate marketingu?

Affiliate marketing je neustále sa rozvíjajúci druh marketingu a naberá čoraz väčšiu popularitu aj na slovenskom a českom trhu. Má veľký potenciál, ktorý už aktívne využíva množstvo blogerov vo svojich článkoch. Ako je to však s affiliate marketingom vo videách? Funguje to vôbec? Oplatí sa  tomu investovať svoj čas?

Na začiatok je dôležité porozumieť, čo affiliate marketing vôbec je. Affiliate markting je postavený na myšlienke odporučiť ďalej produkty, s ktorými ste spokojní. Vyskúšate produkt, zapáči sa vám, pomôže vám s určitým problémom a vy sa rozhodnete ďalej ho odporučiť pomocou recenzie, článku, videa či sociálnych sietí. Následne, zjednodušene povedané, za vaše odporúčanie, získate províziu. Pre úplné porozumenie affiliate marketingu vám odporúčam prečítať článok: Čo je affiliate marketing?

Dnes sa však venujem téme affiliate marketingu vo videách takže, poďme si posvietiť na svetovo najúspešnejší a najväčší vyhľadávač videí na svete – YouTube.

Má vôbec YouTube potenciál pre affiliate marketing?

Nebudem zbytočne naťahovať, aj tak všetci YouTube poznáme a používame. A v tom to práve je!

YouTube je masovo populárny medzi spotrebiteľmi aj tvorcami, takže nie je dôvod prečo by zároveň najúspešnejší marketingový nástroj nefungoval práve tu.

YouTube je druhý najväčší vyhľadávací nástroj na svete, má viac ako 1 miliardu užívateľov a stále rastie. Celkovo sa na YouTube, každý mesiac zobrazuje 6 miliárd hodín videa, čo predstavuje 1 hodina/mesiac pre každého človeka na planéte.

Videá sa zobrazujú v 55 % vyhľadávaní kľúčových slov v službe Google. Až 82% týchto videí pochádza z Youtube. Odhaduje sa, že do roku 2019 bude 80 % všetkého obsahu online práve vo forme videa.

Čo je affiliate marketing na YouTube?

Affiliate marketing na YouTube je proces vytvárania videí a umiestňovania partnerských odkazov do aktuálnych videí alebo popiskov týchto videí. Ak niekto uskutoční nákup pomocou vášho partnerského odkazu (affiliate odkazu), obdržíte dohodnutú províziu za predaj.

Je to jednoduché. Rovnako ako môžete napísať článok na tému „Zdravé alternatívy do vašej kuchyne“ a vložíte do neho partnerský odkaz na panenský olivový olej. Môžete napríklad vytvoriť video, ktoré zobrazuje ako tieto zdravé alternatívy produktov využívate vo vašej kuchyni pri príprave obľúbeného slovenského receptu. Video len musí obsahovať váš unikátny affiliate odkaz. Recenzie vo videách sú veľmi obľúbené, vďaka svojej dôveryhodnosti. Divák na vlastné oči dokáže produkt i jeho používanie vidieť a tak vkladá väčšiu dôveru do takéhoto druhu recenzie, ako je tomu pri článku, kde mu len zostáva veriť, že bloger daný výrobok naozaj vyskúšal.

Kto môže na Youtube využívať affil?

Máte vlastný YouTube kanál a vytvárate videá, ktoré ľudí zaujímajú? Ak áno, aj vy môžete vyskúšať affiliate marketing. Je úplne jedno či tvoríte obsah, ktorý je vzdelávací alebo obsah, ktorý ľudia vyhľadávajú pre pobavenie, affiliate marketing sa dá využiť rôznymi spôsobmi. Je už len na vašej šikovnosti, ako a kedy dokážete daný produkt odprezentovať tak, aby ľudí zaujal a rozhodli sa ho taktiež vyskúšať.

Affil môžete aplikovať do rôznych oblastí ako je cestovanie, chudnutie, kozmetika, beauty, fashion, elektro alebo iné. V týchto oblastiach sa affil na YouTube už osvedčil značnému množstvu firiem a nie je dôvod, aby nefungoval aj u ďalších segmentov.

Zárobok Youtubera sa samozrejme odvíja od jeho šikovnosti, kreativity a úrovne spracovania videa. Aj Youtuber aj e-shop sú zameraní na rovnaký výsledok s rovnakou motiváciu – úspešne predať.

Vlastný YouTube kanál sa dvojnásobne oplatí spustiť  ak ste zároveň vlastníkom webových stránok. Pomocou nich môžete získavať ľudí, ktorí sa môžu prihlásiť na odber noviniek pomocou emailu, tlačiť upozornenia na nové videá a znova zacieľovať. To vám umožní udržiavať vzťah medzi rôznymi platformami a predávať svojmu publiku vždy, keď sa nájde vhodný produkt a čas.

Kde môžete získať affiliate odkazy?

Máte dve možnosti. Prvá. Skúste si pomaly vybudovať komunitu ľudí, ktorí vás budú sledovať či odoberať váš YouTube kanál. Potom môžete osobne osloviť firmy, s ktorými by ste chceli spolupracovať a majú vlastný affiliate program. Tu sa však s každou firmou musíte osobitne kontaktovať, zistiť si potrebné informácie a dohodnúť všetky podrobné detaily spolupráce.

Druhá možnosť je pre vás menej náročná. Zaregistrujte sa do jednej z affiliate sietí, kde nájdete mnoho spoločností z rôznym segmentom výrobkov, stačí si len vybrať. Registrácia je zväčša zadarmo a affiliate sieť berie na seba všetku administračnú správu. Stačí sa len prihlásiť, vybrať si produkt, ktorý chcete podporiť a už len zdieľať vás unikátny affiliate odkaz.

Kde affiliate odkazy umiestniť?

Affiliate odkazy môžete jednoducho umiestniť do popisku videa. Dávajte si pozor, aby ste ho uviedli celý a v správnej forme aj s http://, či https://. Takto dosiahnete, aby bol daný odkaz v popisku videa klikateľný. Inak by si ho museli vaši diváci prekoprírovať alebo ručne prepísať, čo odradí nejedného z nich. Cestu ku prezretiu produktu v e-shope, či kúpe produktu musia mať čo najjednoduchšiu.

Druhá možnosť je affiliate odkaz umiestniť priamo do videa, čím svojim sledovateľom uľahčíte kúpu produktu ešte viac. Link budú mať hneď pred očami vo chvíli, keď budú zaujato pozorovať vašu recenziu.

V tomto videu si máte možnosť pozrieť klasickú recenziu na produkty a odkazy, ako som spomínala v druhej možnosti, nájdete v popisku videa.

Používajte krátke affiliate odkazy

Väčšina affiliate odkazov je dlhá a hrozne vyzerajúca. Pravdepodobne v iných YouTube videách uvidíte odkazy, ktoré sú krátke. Toto docielite jednoducho, napr. pomocou tohto nástroja od Google . Jednoducho vložíte váš dlhý affiliate odkaz, stlačíte tlačítko „skrátiť URL“, následne ju skopírujete a vložíte napr. do popisku videa.

Ako video spropagovať?

Veľmi dôležité je ako video správne spropagujete. Propagácia je veľká časť úspechu.

  1. Ak máte vlastné webové stránky, nahrajte video niekde, kde by sa hodilo vašim návštevníkom.
  2. Ak posielate e-maily svojim zákazníkom je to ďalšie skvelé miesto, kde spomenúť vaše nové video.
  3. Zdieľajte video na sociálnych sieťach.
  4. Odkazujte na video pri linkbuildingu.

Keďže vlastníkom YouTube je Google, uprednostňuje vo vyhľadávaní práve videá zo svojej platformy. S YouTube videami sa dokážete jednoduchšie dostať do výsledkov vyhľadávania na Google. Výsledky vyhľadávania s videom sa zároveň krásne odlíšia od textových výsledkov, takže ľudom okamžite udrú do očí. Je to skvelý spôsob ako získať návštevnosť, keďže YouTube je vyhľadávač a taktiež pracuje s kľúčovými slovami. Aby sa video zobrazilo na daný vyhľadávaný výraz, spomeňte v titulke kľúčové slovo, inak si YouTube nedomyslí, o čom  skutočne video je.

Google a YouTube pozerajú na niekoľko faktorov pri posúdení toho, ako vysoko sa vaše video umiestni.

Bounce rate: Koľko ľudí z vášho videa okamžite odíde.

Viewer retention: Koľko minút ľudia sledujú vaše videá.

Množstvo spätných odkazov na vaše video: Čím viac ľudia video zdieľajú na blogoch, diskusiách, tým je pre Google aj YouTube populárnejšie.

Množstvo zdieľaní na sociálnych sieťach: Čím viacej ľudí zdieľa vaše video na Facebooku, Twitteri, Google Plus, tým je video relevantnejšie.

Plusy a mínusy Youtube

Plusy:

  • Veľké publikum – ľudia na celom svete, sledujú YouTube. Nie je snáď oblasť, o ktorú by sa ľudia na YouTube nezaujímali.
  • Vysoký rast – Youtube sa teší neustálemu rastu. Počet používateľov, sledovateľov aj videí neustále rastie.
  • Nižšia konkurencia – video je ešte z veľkej časti zbavené konkurencie, až  na pár tém ako hry, technológie, krása a móda. Ak sa budete starostlivo venovať svojmu obsahu, dokážete si vybudovať silné postavenie vrámci vášho zamerania tvorby videí.
  • Sloboda výberu ponúk – videá môžete tvoriť na rôzne témy, už len zistiť, v čom ste dobrí a čo ľudí bude dlhodobo zaujímať.
  • Viac stability – všetci vieme, že Facebook neustále mení svoj algoritmus a dosah zverejňovaných postov. YouTube má však stabilnejší vyhľadávací algoritmus a systém účastníkov a tak sa zásadné zmeny neočakávajú.
  • Môžete si vytvoriť verné publikum – ľudia, ktorých ste zaujali vašimi videami sa majú možnosť stať vašimi odberateľmi. Takto vždy od vás uvidia nové videá v sekcii „Odbery“.
  • SEO – videá z YouTube sa zobrazujú v 55 % vyhľadávaní kľúčových slov v službe Google. 82 % z týchto videí je z YouTube. Vzhľadom na nižšiu konkurenciu v službe YouTube je pomerne ľahké sa zaradiť na vrchol SERP.

Mínusy:

  • Vytváranie obsahu– musíte byť zaujímavý, sršať kreativitou, neustále tvoriť nové veci tak, aby ste ľudí zaujali a bavili po celú dobu tvorby videí. Dôležité je, aby videá boli dôveryhodné a aby ste vy ako „hlavná postava“ vyzerali pred kamerou prirodzene a sympaticky.
  • Výzvy špecifických výklenkov – pre veľa špecifických tém potrebujetete veľa času, energie a zručností. To vedie obchodníkov často krát k tomu, zaplaviť jednoduchšie témy a tak vo veľkej miere zvýšiť konkurenciu.
  • Obmedzenia prepojenia – ak je hlavným cieľom vášho obsahu dostať ľudí z YouTube na iné stránky, pravdepodobne budete porušovať pravidlá spamu. Nemalo by to byť problém ak budete tvoriť kvalitný obsah, ale ak ste zameraný výlučne na affiliate, YouTube vám môže zasadiť ban.
  • Je ťažké získať návštevnosť – napr. na tému „Ako nastaviť WordPress“ a podobné špecifické témy budete závislí na návštevnosti vo vyhľadávačoch.

Dúfam, že bol tento článok pre vás nápomocný a rozhodnete sa affiliate marketing vyskúšať aj na platforme YouTube. Na budúci týždeň pre vás chystám článok na podobnú tému,  no tento krát si rozoberieme affiliate marketing z pohľadu dnes už veľmi obľúbenej sociálnej siete. Tipnete si akej? Podeľte sa s nami dole do komentárov.

 

Autor článku: Martina Lacková

 

2 odpovede
  1. Peťko
    Peťko says:

    Som ročník,ktorému možno nič nehovorí tento článok,ale keď si ho prečítate so záujmom a chcete bežať s dobou,pochopíte,že toto je budúcnosť a nikto z nás sa tomu nevyhne…Držím prsty a fandím ľuďom,ktorí dlhé chvíle strávia nad touto po prečítaní verím,že ťažkou prácou…Budem sa tešiť na ďaľší…

    Odpovedať

Zanechaj koment

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *