Ako zarobiť na svojom blogu?
Radi píšete a tak ste sa rozhodli blogovať? Možno už blogujete nejaký ten piatok a baví vás to? Blogovanie je skvelé hobby a aj keď je to zábava, do písania dávate svoje srdce, emócie, názory a hlavne veľa veľa času. A povedzme si úprimne, my ľudia máme radi keď sme odmenení za našu prácu a to či už slovne alebo aj finančne.
Určite vám už niekedy napadla otázka „Dá sa zarábať blogovaním?“ a odpoveď je áno, dá. Mnoho zahraničných (ale už aj slovenských) blogerov je toho živým dôkazom. Ale ako vlastne zarábajú blogovaním? Existuje hneď niekoľko spôsobov, čítajte ďalej a ja vám ich všetky predstavím. 🙂
Ako prvé si rozdelíme speňažovanie (poprípade ak chcete monetizáciu) na priamu a nepriamu. Pod pojom priame speňažovanie blogu myslím to, že bloger zarobí priamo cez svoj blog (napr. reklama na blogu). Nepriame speňažovanie je také, kedy bloger nezarobí priamo cez blog, ale vďaka nemu. Ak ho napríklad nejaká firma osloví a dá mu prácu vďaka tomu, že sa im páčili články, alebo mu budú chcieť vydať knihu. Dnes sa budeme venovať práve tomu priamemu speňažovaniu a nabudúce vám bližšie opíšem nepriame speňažovanie.
Obsah článku
Priame speňažovanie:
- Predaj reklamy na blogu,
- Ako zarobiť pomocou affiliate marketingu,
- Spolupráca so značkou/sponzorstvo,
- Predaj vlastný produktov (info produktov, e-bookov alebo aj vlastnej kolekcie tričiek atď),
- Finančný príspevok od čitateľov,
- Platba za prémiový obsah,
- Predaj blogu,
- Ako zarobiť na e-mailových adresách,
- Vstúpte do siete blogov.
Predaj reklamy na blogu
Myslím si, že toto asi budú poznať viacerí a tak tým aj začneme. 🙂 Tu je hneď niekoľko možností, napríklad bannerová reklama. Bloger si dá na svoju stránku reklamný banner a dohodne sa s firmou, či mu bude za priestor na jeho blogu platiť firma mesačne/týždenne. Ďalšou možnosťou je PPC (pay-per-click), kedy je bloger platený podľa toho, koľkokrát čitatelia klikli na banner/link. V prípade PPP (pay per post) je bloger zaplatený po tom, čo napíše článok o produkte danej značky a poprípade prelinkuje na ich web stránku, alebo priamo na produkt.
Ako zarobiť pomocou affiliate marketingu
Na Slovensku je affiliate marketing ešte pomerne málo známy, no v zahraničí je to už bežná vec. Avšak affiliate programy, do ktorých sa môžete registrovať už nájdete aj na Slovensku a v Čechách (jedným z nich ja aj náš Facelist.sk). Registrácia v affiliate programoch býva zvyčajne zadarmo. Niektoré programy si vyberajú svojich partnerov, iné zas umožňujú voľný prístup komukoľvek.
Príklad: Princíp je veľmi jednoduchý. Affiliate marketing funguje tak, že dajme tomu bloger, ktorý sa na svojom blogu venuje zdravej strave bude zdieľať affiliate link kokosového oleja v jednom z jeho receptov na blogu. Čiže samotný zákazník propaguje produkt/službu, ktorá sa mu páči. Ako tento bloger teda zarobí? Jednoducho. Ak si niektorý z jeho čitateľov kúpi kokosový olej cez jeho affiliate link, dostane províziu za to, že e-shopu pomohol získať objednávku. Je to veľmi férové, pretože firma nemusí vrážať peniaze do marketingu, kde nemá nič zaručené, zatiaľ čo bloger dostane odmenu za to, že niekomu predstavil produkt, s ktorým je on sám spokojný.
Spolupráca so značkou/sponzorstvo
Spolupráca so značkou je dnes už bežnou súčasťou blogovania. Značka osloví blogera, no môže to byť aj naopak a samotný bloger môže kontaktovať značku, ktorú má rád či by nemali záujem o spoluprácu. V tomto prípade to niekedy skončí tak, že značka poskytne produkt napríklad na recenziu a bloger už nebude nijako finančne odmenený. Všetko je to individuálne a záleží to na obidvoch stranách. Samozrejme bloger by mal spolupracovať len s niekým, s kým je stotožnený alebo sa mu produkt skutočne páči. A je férové svojich čitateľov o takejto spolupráci informovať v článku.
Predaj vlastných produktov (info produktov, e-bookov alebo aj vlastnej kolekcie tričiek atď)
V prípade, že už má blog mnoho čitateľov, je tu skvelá príležitosť vytvoriť niečo vlastné. Tu sa hranice kreativity nekladú. Podľa toho o čom blog je a čo by sa čitateľom mohlo páčiť. Bloger sa môže podeliť o vlastné know-how formou e-booku alebo info produktu.
Príklad: Môže vytvoriť vlastnú kozmetiku, vydať knihu, naspievať pesničku, kolekciu oblečenia v podstate čokoľvek o čom si myslí, že to jeho čitateľov zaujme. Čo sa týka oblečenia, dnes si už stačí pripraviť vlastný dizajn a sú stránky, ako napríklad Represent.com, ktoré sa postarajú o tlač, distribúciu a ďalšie detaily.
Finančný príspevok od čitateľov blogu
Možno sa teraz čudujete, či si len tak máte pýtať peniaze od svojich čitateľov? Odpoveď je áno, ak to tak cítite. Hneď vám aj poviem prečo. Ak blogujete nejakú to dobu viete, že to zaberie veľa času, kreativity a niekedy je to aj finančne náročné. Zároveň podávate svojím čitateľom mnoho užitočných informácií, alebo ich zabávate. Ľudia radi prispejú, ak im dávate pridanú hodnotu. Niektorí blogeri jednoznačne odmietajú spolupracovať s akoukoľvek značkou preto, aby mali plnú slobodu prejavu. No zároveň ak majú tvoriť skutočne kvalitné príspevky, môžu poprosiť o pomoc priamo svojich čitateľov. Zaujímavou formou žiadania o príspevok je Buy Me a Beer plugin.
A teraz sa dostávame k tým oveľa menej obvyklým spôsobom, ako si zarobiť na svojom blogu. Tieto sú skôr ako také dodatkové a nie sú u väčšiny blogov využívané pravidelne. Zatiaľ čo tie, čo som spomínala vyššie sú klasické a overené spôsoby ako sa dá blogovanie speňažiť.
Platba za prémiový obsah
Podobne ako magazíny môžu fungovať aj blogy. Niektoré články alebo časti článkov môžu byť prémiové a budú zobrazené čitateľom až potom, ako zaplatia predplatné. Avšak treba dodať, že tento spôsob nie je obvyklý a blog by musel mať veľkú čitateľnosť a vysokú kvalitu, aby z predplatného niečo bolo. V určitých prípadoch to ale funguje.
Predaj blogu
Je niekoľko príkladov, kedy sa blog podarilo predať veľmi výhodne, (TechCrunch predaný za 30 miliónov dolárov) aj keď to tak určite nebolo naplánované. No nebudeme si tu nič navrávať, šanca takého niečoho je malá, maličká a ešte menšia. Napriek tomu však existujú blogeri, ktorí zakladajú blogy s cieľom predaja a je to ich stratégia. Opäť je to skôr výnimka ako pravidlo a to, že založíte nejaký blog neznamená, že ho vôbec niekedy predáte. Hlavne ak si staviate značku na vlastnej osobe, asi by sa ťažko predával.
Ako zarobiť na e-mailových adresách
Blogeri zvyčajne majú určitú cieľovú skupinu a tá je zaujímavá aj pre firmu, ktorá má rovnakú cieľovú skupinu. Na blogoch sa dajú zbierať e-mailové adresy podobne ako aj na iných weboch. E-mailové databázy sú cenné, pretože tak môžu mať firmy priamy kontakt so svojím budúcim zákazníkom. Avšak tu je opäť dôležité sa zamyslieť nad tým, ako veľmi si vážite svojich čitateľov a určite netreba zneužívať ich dôveru (a osobné údaje).
Vstúpte do siete blogov
Posledná priama možnosť je pridať sa do siete blogov, alebo vytvoriť vlastnú v spolupráci s ďalšími blogermi. Blogeri sa združia v jednej „sieti“ a navzájom si pomáhajú. Sieť blogerov má svoje výhody aj nevýhody. Niekoľko výhod je, že blogy na seba navzájom oveľa viac odkazujú, majú lepšie SEO a sú pre Google oveľa silnejšie, čo vedie k vyššej návštevnosti. Vedia si navzájom poradiť a tiež vedia, aká je práca blogera. Poprípade, ak si vyberiete dobrú sieť blogov, spája sa s ňou aj určitá prestíž. Ako nevýhodu môžeme uviesť, že bloger odvádza určité percento prímu do tejto siete, ale to nemusí nič znamenať, pretože ak by blogoval len sám, jeho prímy by boli oveľa menšie v prípade, že je jeho blog nový.
Príklady sietí blogov: BlogHer.com, TapInfluence.com a MomBloggersClub.com sú niekoľkými príkladmi. No na Slovensku siete blogov zatiaľ nefungujú.
Ktorý, spôsob speňažovania na blogu ste už niekedy vyskúšali? Poznáte ešte nejaké ďalšie priame spôsoby speňaženia blogu? Nápíšte nám ich dolu do komentárov.
Článok napísala: Lucka
Nájdete ma aj na:
mojom blogu Lucia´s Blog.sk
Zdroje:
výcuc z mojej diplomovej práce, ProBlogger.com
Zdroje obrázkov:
Qnimate.com, TechCrunch.com, Piano.io, Facelist.sk, Dooce.com
Zanechaj koment
Want to join the discussion?Feel free to contribute!