7 najčastejších chýb, ktoré robia inzerenti v affiliate marketingu. Ako sa im vyhnúť?
Inzerenti, partneri a v neposlednom rade zákazníci. Na tomto stojí celý affiliate marketing. Vzťah medzi všetkými stranami preto musí byť vyvážený. Na výkonnosť kampane má výrazný vplyv, ako k sebe pristupujú partneri a inzerenti. Preto sme sa rozhodli pozrieť na tie najčastejšie chyby, ktorých sa inzerenti dopúšťajú, ale aj na to ako ich môžu eliminovať. Aké najčastejšie chyby robia partneri sa dočítate tu.
Obsah článku
Nereálne očakávania
Affiliate marketing je skvelý nástroj a je aj veľmi férový. No z nikoho neurobí milionára cez noc. Áno, aj affiliate marketing potrebuje čas, aby mohol začať správne fungovať a prinášať objednávky e-shopom. Veľkou výhodou je, keď už samotný e-shop má vybudované určité meno a je zabehnutý. Objednávky pravidelne prichádzajú a e-shop sa chce posunúť ďalej. Inzerent v affiliate sieti tak oveľa rýchlejšie zaujme partnerov, ktorí o ňom už čo to počuli, prípadne boli sami v minulosti zákazníkom. Prečo potrebuje affiliate marketing svoj čas? Ako prvé si musia partneri kampaň všimnúť a použiť na svojich weboch, prípadne vytvoriť špecifický projekt/web čisto len pre vašu kampaň. Niektorí inzerenti si partnerov chcú ešte špeciálne schváliť a tak partner musí poslať požiadavku o zaradenie do programu. Toto všetko si vyžaduje určitý čas. Dajte svojej affiliate kampani čas, pár týždňov až mesiacov. Kampaň môže byť veľmi efektívna, aj keď jej to trvá dlhšie.
Chaotický a neúhľadný web/e-shop
Užívateľsky nepoužiteľný web či e-shop vás môže stáť všetku vašu námahu (a nielen vašu, ale aj partnerovu), ktorú do affiliate marketingu vkladáte. Potom, čo k vám partner dostal zákazníka, no zákazník nevie ako má nakúpiť a kde odoslať objednávku zvyčajne odíde. Stratíte jeho dôveru a pôjde hľadať inde. Tu je veľmi dôležité UI a UX, prehľadnosť webu, jednoduchý spôsob ako sa dostať k vytúženému produktu. Uľahčite to svojim zákazníkom a oni sa vám odmenia objednávkou a svojou spokojnosťou. Možno si niektoré chyby na svojom webe/e-shope neuvedomujete, pretože ho poznáte. (Vám) Je jasné, že tlačítko objednať je v pravom hornom rohu. No tí, ktorí ho vidia prvýkrát môžu reagovať inak. Radi vám pomôžeme aj v tejto oblasti, máme odborníka, ktorý sa náš web pozrie a poradí vám čo môžete zlepšiť.
Časté zmeny podmienok či rušenie affiliate kampaní
V affiliate marketingu pracujete najmä s ľudmi a obsahom. Síce je rušenie či pridávanie kampaní pomerne rýchle, pretože je všetko online, no ľudia majú radi istoty. Ak sa teda partnerovi zapáči vaša kampaň a rozhodne sa pre ňu vytvárať unikátny obsah, no vy ju z jedného dňa na druhý zrušíte, nebude sa mu to páčiť. A to hlavne v prípade, keď spozoruje, že to robíte často. Všetka jeho práca vyjde na vnivoč. Pri vašej novej kampani si budú klásť otázku „Vydrží táto kampaň dlhšie? Alebo ju zrušia po mesiaci ako minule?“ „Čo všetok môj investovaný čas?“. Skúste sa na celú vec pozrieť aj z druhej strany. Tak isto ako zákazník aj partneri chcú istoty. Zmeny podmienok sú na tom podobne. Ak sú pričasté a možno nie celkom odôvodnené vytvárajú frustráciu u partnera. Je jedno či sú to zmeny dní cookies alebo zmeny provízii. Skúste sa na takéto podstatné zmeny pozrieť aj s pohľadu partnera, pred tým ako urobíte konečné rozhodnutie.
Prudké zmeny provízii
Ako som už spomenula v predchádzajúcom bode prudké zmeny partneri nechcú. Provízia je jednou z najpodstatnejších motivácií. Samozrejme sú aj iné, no keby ktokoľvek povedal, že na výšku provízie nikde neprihliada, klamal by. Je dobré si výšku provízie správne nastaviť od začiatku. Radšej tomu dajte o 1-2 dni naviac, prepočítajte si akú províziu môžete dať bez toho, aby ste nemali na chleba. Ak bude provízia neustále skákať partneri si všimnú, že u inzerenta nie je čosi s kostolným poriadkom. Kampaň, ktorá mala províziu 20 % má zrazu províziu len 10 %, potom zíde na 7 % a kto vie, čo bude o ďalších pár mesiacov? A keď už partneri raz odídu, pretože ste si urobili „zlé meno“ nemusia sa nikdy vrátiť, aj keď podmienky budú ideálne.
Neskoré schvaľovanie provízii
Opäť sa na to pozrieme s pohľadu partnera. Predstavte si, že ste napísali vynikajúcu recenziu. Dalo vám to veľa práce, testovaním produktu ste strávili niekoľko dní. Potom prišlo na rad samotné písanie a fotenie produktu. Vo svojej administrácii nájdete konečne províziu, ktorá čaká na schválenie od inzerenta. Prejdú 2 týždne a stále nič. Prejde mesiac, no provízia je stále v schvaľovacom procese. Prejde štvrť roka, no nič sa nedeje. Radosť sa postupne vytráca a partner sa začne pýtať, či sa ešte niekedy k svojej provízii dostane. Snáď som týmto príkladom jasne vyjadrila, že nikomu sa nechce čakať do nekonečna. Schvaľovanie provízii pravidelne a čo najrýchlejšie partnerov taktiež motivuje ku kvalitnejšej práci s vašou kampaňou.
(Ne)vyplácanie provízii
Aj tu sa napojím na to čo som vám už spomenula. So stanovením výšky provízie si radšej dajte viac námahy hneď na začiatku. Inak ju budete stále meniť alebo čo je ešte horšie zistíte, že na jej vyplatenie nemáte. Niektorí inzerenti precenia výšku provízie, ktorú môžu poskytnúť. Partnerov samozrejme vysoká provízia motivuje a prinesú vám mnoho zákazníkov, no ich vyplatenie si nemôžete dovoliť. Určite sa tomuto vyvarujte. Tak isto sa vyvarujte nevyplácaniu provízii len tak, pretože sa vám nechce alebo ste zabudli. Tu musí byť vzájomný rešpekt partneri vám pomohli a za svoju prácu si zaslúžia odmenu. Stojí na tom vaše dobré meno a budúce obchody. Vzájomná spokojnosť je základom pre fungovanie affiliate marketingu. Našťastie my sme s touto chybou vo Faceliste zatiaľ nemáme veľa skúseností a musíme našich inzerentov pochváliť.
Slabá propagácia affiliate programu na vlastnom e-shope/webe
Je potrebné si uvedomiť, že aj keď affiliate sieť propaguje vašu kampaň na svojej web stránke a vrámci svojich partnerov, taktiež má len obmezdené možnosti. Teda ide skôr o to, že ak vy sami ako e-shop/web máte platformu, je skvelé ak ju využijete a budete tiež propagovať vlastnú kampaň u danej affiliate siete. Stretla som sa s tým, že samotný partneri, niekedy hľadajú affiliate program práve na e-shope, kde sa im produkty páčili. Stačí dať odkaz do pätičky a uviesť, ako a prečo by sa mali vaši zákazníci zapojiť do affiliate siete a propagovať produkuty, ktoré sa im páčia. Na túto tému sme pripravili samostatný článok, kde máte príklad aké informácie uviesť na e-shop aby sa z vašich spokojných zákazníkov stali výkonní affiliate partneri.
Ako sa vyhnúť chybám?
Na záver sa pozrime ako sa vyhnúť týmto častým chybám zo strany inzerentov:
- Nastavenie správnych očakávaní na základe toho, s čím do affiliate siete vstupujete. Náš tím vám bude rád asistovať, keď nebudete presne vedieť čo máte čakať. Prejdeme si s vami či sú vaše očakávania reálne a aký môže byť reálny nárast.
- Weby sú naša špecialita. Máme tím, ktorý sa im venuje každý deň a tak vám radi spravíme audit a ponúkneme možné riešenia. Tým vás odľahčíme od zdĺhavého uvažovania, čo treba skutočne zmeniť a čo nie.
- Asistencia s kampaňami je z našej strany samozrejmosťou. Najlepšou všeobecnou radou, akú vám na zatiaľ môžem dať je, že si podmienky dobre premyslíte a venujete im trošku času, pred spustením kampane. Taktiež je podstatné nepanikáriť ak po mesiaci nejdú veci tak, ako ste si ich predstavovali. Chce to trošku trpezlivosti.
- Provízie nastavujte tak aby ste neskrachovali, ale zároveň sa vžite do kože partnera. Išli by ste prezentovať kampaň s províziou akú ponúkate vy? Oplatí sa to?
- Vytvorte si proces, ktorý budete používať na schvaľovanie kampaní. Budete schvaľovať provízie raz za mesiac napr. na jeho konci, alebo raz za týždeň každý piatok či máte tak veľa objednávok, že je priestor na schvaľovanie provízii pravidelnejšie. Správny proces vám uľahčí prácu. Tu snáď niet čo dodať. 🙂
Radi vám pomôžeme pripraviť text na váš eshop/web ohľadom affiliate marketingu, tak aby tam boli všetky základné informácie a odkazy. Stačí kontaktovať našu affiliate managerku Martinu.
Autor článku: Lucia Adamcová
Zanechaj koment
Want to join the discussion?Feel free to contribute!